Spelletjes voor 2 op vakantie!

Als je met z’n tweetjes weggaat op vakantie is het leuk om een spelletje mee te nemen. Maar de spelletjes moeten wel makkelijk in je tas passen, niet te lange speelduur hebben én leuk zijn om met z’n tweetjes te spelen. Drie tips om in je tas te stoppen!

Mamma Mia

CIMG3115

Vooral geschikt als je naar Italië gaat omdat je op deze manier extra pizza’s kunt bakken. Het is een simpel kaartspelletje waarbij je ingrediënten om en om in de ‘oven’ legt om zo al je pizza-bestellingen te maken. Het spel duurt ongeveer een half uur met z’n tweeën en neemt amper ruimte in. Je kunt hier de uitgebreidere recensie lezen die ik eerder schreef. Je kunt het ook met meerdere mensen spelen en het kost ongeveer 11 euro bij oa. Bol.com.

Schotten Totten

CIMG3557Vooral geschikt als je naar Schotland gaat: twee Schotse stammen hebben namelijk een gevecht rondom de grensstenen. Om de beurt leg je een kaart neer bij één van de 9 grensstenen. Als jij de ‘beste’ drie personen/kaarten hebt neergelegd bij die steen, heb jij ‘m veroverd. De beste kaarten zijn een beetje zoals bij poker, met als beste combinatie 3 opeenvolgende kaarten in dezelfde kleur en als slechtere optie bijvoorbeeld drie willekeurige opeenvolgende kaarten. Dit staat precies omschreven in de spelregels. Wie als eerste drie grensstenen naast elkaar of 5 in totaal veroverd heeft, heeft gewonnen.

Het spel heeft een leuke combinatie van tactiek en een beetje geluk. Vooral op het einde is het wel leuk om stenen te claimen die de ander niet meer kan halen omdat bepaalde kaarten al op een andere plek op tafel liggen. Als je het basisspel zat bent bent zijn er ook nog uitbreidingskaarten in het doosje waarmee het spel ook een beetje veranderd.

Dit kaartspel is voor 2 personen, duurt ongeveer een half uur om te spelen en is voor 11 euro te koop bij oa. Bol.com.

Carcassonne

CIMG3555

Iets andere versie, maar ook leuk met een extra geluksfactor.

Vooral geschikt als je naar Frankrijk gaat: verover alle Franse vestingsstadjes! Het is een redelijk bekend spel dat ook in reisformaat te krijgen is. Als je de ‘gewone’ versie van het spel hebt, is het ook nog redelijk makkelijk mee te nemen omdat je geen bord nodig hebt. Het bord wordt namelijk gevormd door kaartjes die om en om neergelegd worden. Op deze kaartje staan weides, wegen en kastelen. Door de kaartjes op de juiste manier aan elkaar te leggen kun je punten scoren.

Het spel duurt iets langer dan de vorige twee, maar is ook iets uitgebreider. Dit spel is met meerdere personen te spelen,  dus als je nieuwe vrienden gemaakt hebt kun je ’t ook met hen spelen. De reiseditie is voor 17 euro te koop bij Bol.com. De ‘gewone’ versie is iets duurder, maar dan kun je er ook uitbreidingen bij doen, wat erg leuk is als je het spel vaker speelt.

Welke van deze spellen lijkt je het leukste? Of neem je iets anders mee op vakantie?

You may also like...