Mamma Mia: Bak zoveel mogelijk pizza’s!

CIMG3115

Mamma Mia is een simpel kaartspel dat je met 2 tot 5 spelers kunt doen. Het is één van die spellen die ook leuk zijn om twee personen te spelen. Wat me aanspreekt is dat je het maar een korte uitleg nodig heeft, het niet zo lang duurt om te spelen en het daardoor een goed spel is wat je even tussendoor kunt spelen.

CIMG3116

In dit spel begint iedere speler met 6 ingrediënt-kaarten (zie hierboven) en 1 pizzabestelling. Elke beurt mag iedere speler ingrediëntkaarten spelen die allemaal van dezelfde soort moeten zijn. Je mag dus bijvoorbeeld 1 ananas of 4 ananassen spelen, afhankelijk van hoeveel je er hebt. Deze leg je op een stapel in het midden, dat is de ‘oven’. Daarna vul je je kaarten aan tot 7 met óf pizzabestellingen óf ingrediënten. Je mag ook een pizzabestelling spelen als je denkt dat er genoeg ingrediënten in de oven liggen om deze pizza te maken. Je legt de bestelling omgekeerd op de stapel, zodat de andere spelers niet zien wat jij gespeeld hebt. Dit gaat door totdat je geen kaarten meer kunt pakken.

CIMG3120

Iedereen heeft de kaarten op dezelfde stapel gelegd, en nu ga je kijken hoeveel pizza’s iedereen gebakken heeft. Je begint van onderaf te tellen en de kaarten neer te leggen totdat je een pizzabestelling tegenkomt. Je kijkt dan of er al voldoende ingrediënten liggen en in dat geval heeft de persoon een pizza gebakken. In bovenstaande foto heeft de persoon 4 olijven en 1 ananas nodig voor de pizza, maar er liggen maar 3 olijven. Handkaarten mogen gebruikt worden om de pizza eventueel aan te vullen, dus als deze persoon nog een olijf in zijn hand heeft, kan deze pizza alsnog gebakken worden. De pizza’s die niet gebakken zijn worden weer op de eigen stapel van die persoon gelegd en dan begint de volgende ronde. Er zijn 3 rondes in totaal.

Het leuke van dit spel is dat je samen speelt. Als je iemand een heleboel olijven ziet neerleggen dan kun jij die snel gebruiken voor je eigen pizza, en dat zorgt zeker voor een leuke interactie. Met het tellen van kaarten kom je waarschijnlijk ook al een heel eind, maar dat lukt dus niet helemaal omdat je niet weet wat voor bestellingen de anderen in de oven gelegd hebben. Het spel is ook leuk om met z’n tweeën te spelen, je speelt dan met wat minder kaarten.

Te koop voor een tientje bij oa. Bol.com

You may also like...