De Wonderbox: interessante inzichten uit de hele geschiedenis!

de_wonderbox_isbn_9789025903442_1_1400809644

Niet alle problemen en vragen waar we tegenwoordig tegenaan lopen zijn van specifiek van nu. Vroegah hadden mensen dezelfde vragen en problemen, of  hadden ze misschien wel ideeën en gewoontes die we kunnen toepassen op deze problemen. In het boek De Wonderbox, met als ondertitel verrassende geschiedenissen in levenskunst, kijkt Roman Krznaric terug in de geschiedenis op zoek naar deze verhalen.

In 12 hoofdstukken behandeld hij verschillende aspecten van het leven zoals de liefde, werk, geld, reizen, creativiteit en meer. Hij begint elk hoofdstuk met een vraag waar veel mensen zich mee bezig houden en duikt de geschiedenis in op zoek naar culturen en mensen die daar interessante oplossingen of gewoontes voor hadden. Niet dat wat ze toen deden beter was, maar het is zeker interessant om er naar te kijken. Soms benadrukt hij ook juist waar onze gewoontes vandaan komen, en dat het misschien zelfs een beetje gek is om het nog steeds zo te doen.

Nu klinkt het allemaal erg serieus, maar het is redelijk vlot geschreven en leest erg fijn. De vragen zijn goed gekozen en de verhalen uit de geschiedenis zijn erg interessant. Het boek geeft, net als het belooft, interessante inzichten die je aanzetten tot nadenken. De voorgaande zin vraagt natuurlijk om wat voorbeelden. Ik heb nog niet het hele boek gelezen, je kunt namelijk alle hoofdstukken redelijk los van elkaar lezen, maar hieronder twee interessante stukjes.

De zoektocht naar de ware

In veel romantische comedy’s komt het beeld naar voren dat The one ergens op je zit te wachten, je moet ‘m alleen nog vinden. Deze perfecte man (m/v) is grappig, heeft een prachtig lichaam en ehm, kan er ook wat mee. Nouja, het complete plaatje dus. We zoeken dus alle liefde in één persoon.

De Grieken deden daar niet aan: ze hadden wel 6 (!) termen om hun liefde te beschrijven: van gekmakende verliefdheid tot vriendschappelijke liefde naar speelse liefde en nog wat andere varianten. De auteur betoogd dat we dit ook kunnen zoeken in verschillende mensen in plaats van in één persoon. Toevallig staat hier een voorpublicatie van het boek waarin precies dit stuk beschreven staat, dus lees het vooral als voorproefje!

Kinderen verzorgen en het huishouden doen is een vrouwentaak

Het verzorgen van de kinderen en het huishouden doen is pas vanaf het begin van de industriële revolutie een vrouwentaak, daarvoor deed de vader nog heel veel in huis en was dus ook meer betrokken bij de kinderen. Toen hij ging werken in de fabriek ging het mis, en werd het huishouden meer en meer een vrouwentaak die je als man echt niet wilde doen.

In het boek wordt een voorbeeld gegeven van een stam waarin de vader het kind de helft van de tijd bij zich draagt of vlakbij zich heeft, niet omdat het moet, maar omdat hij het wil. En juist door meer met de kinderen om te gaan, wordt de band ook sterker en wil de vader nóg meer met z’n kind bezig zijn. Gelukkig is het nu weer meer aan het veranderen, maar het is interessant dit fenomeen door de geschiedenis heen te zien.

Dit zijn twee interessante stukjes, maar er staat zoveel meer in! Dus heb je interesse in de geschiedenis en dan voornamelijk de verhalen? Of vraag je je af wat je het beste kunt doen met werk, liefde, reizen of één van de andere onderwerpen? Lees dan dit boek!

Lijkt dit boek jou ook interessant? Welke vragen hoop je dat ze in het boek bespreken?

You may also like...